Programma

Hier komt de introductie tekst voor het programma. Nunc vitae nibh vel velit rhoncus elementum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur blandit leo lectus, sodales consectetur ante auctor eu.

Donderdag 13.09.2018
08:45

Sessietitel zonder content (vet)

09:00

Sessietitel zonder content (niet vet, bv. om een lunchbreak aan te duiden)

09:20

Sessie met info-delen

Eerste info-deel

Hierin kan je wat extra info kwijt. Hierin kan je tekst cursief of vet plaatsen, maar ook inline links toevoegen.

Tweede info-deel

Hierin plaatsen we bijvoorbeeld enkel tekst. Zonder sprekers.

09:30

Sessie met subsessies

Subsessie met een intro en lijst van sprekers

Dit is een korte intro voor de subsessie. Is niet verplicht in te vullen, maar kan aanduiden waarover deze subsessie zal gaan, zonder meer. Extra duiding, kort, met de mogelijkheid om test cursief en/of vet te plaatsen. Ook inline links kunnen toegevoegd worden.

Subsessie met info-delen, zonder intro

Titel van een info-deel

Dit is een stukje tekst dat je kan invoegen voor een info-deel. Niet verplicht. Ook hier kan je tekst cursief of vet plaatsen. Je kan ook inline links toevoegen en zelfs lijsten maken. Aan dit deel zijn geen spreker(s) gekoppeld, maar aan het volgend deel wel. Dit is dus ook niet verplicht, zo kan je dit info vlak zelf indelen zoals je wilt.

10:00

Thema sessie 1 met subsessies

1.1 Eerste thematische subsessie

Thematische sub-sessies krijgen automatische volgnummers toegekend. Deze hoef je dus niet in de titel te noteren.

Hier komt wat info.

1.2 Tweede thematische subsessie

Vrijdag 14.09.2018
08:30

Onthaal

09:45

Plenaire infosessie

10:30

Workshop 1

1.1 Zichtbaarheid en dode hoek

Zien en gezien worden

Rond negen jaar worden kinderen stilaan zelfstandige voetgangers en fietsers in het verkeer. Door hun lengte, psychomotorische ontwikkeling en gebrek aan ervaring vormen zij echter een risicogroep en moeten ze goed bewustgemaakt worden van hun gedrag en positie tegenover andere weggebruikers. Zichtbaarheid speelt hierin een grote rol: oogcontact, zien en gezien worden, rekening houden met elkaar, de gevaren van een dode hoek, de juiste positie op de weg,… In deze workshop overlopen we:

  • het nut van zichtbaarheidsacties voor scholen en de resultaten van Helm Op Fluo Top
  • gedragsregels voor kinderen in de buurt van grote voertuigen
  • hoe je spelenderwijs een gedragsverandering bij kinderen kan bewerkstelligen.

1.2 Fietstraining

Stuurvaardigheid, fietsvaardigheid & verkeersvaardigheid

Om veilig te fietsen moeten kinderen heel wat basisvaardigheden onder de knie hebben. Die vaardigheden kan je best stapsgewijs inoefenen in een verkeersvrije omgeving (speelplaats of sporthal). In deze workshop ontdek je wat stuurvaardigheid, verkeersvaardigheid en fietsvaardigheid in de praktijk betekenen. Via fietsspelletjes leer je de fietsbrevetten van de VSV kennen: het loopfietsbrevet (kleuters) en de fietsbrevetten Brons (eerste graad), Zilver (tweede graad) en Goud (derde graad). Je leert hoe je eenvoudig een fietsparcours opstelt, hoe je fietslessen het best kan aanpakken en op welke manier je leerlingen met weinig fietservaring kan betrekken in een fietsles.

1.3 Tover je speelplaats om tot verkeerspark

Verkeerspark op de speelplaats

Kinderen moeten de verkeersregels kennen en goed kunnen sturen vooraleer ze met de fiets in het verkeer gaan. Die fietstraining geef je in een beschermde omgeving. De speelplaats is daar ideaal voor. In deze praktijkgerichte workshop leer je hoe je op de speelplaats een verkeerspark maakt – tijdelijk of permanent – met hindernissen, kruispunten en verkeersborden.

1.4 Hoe een voetgangers- of fietsexamen organiseren?

Praktische organisatie van een verkeersexamen

Het Grote Voetgangersexamen in het vierde leerjaar en Het Grote Fietsexamen in het zesde leerjaar zijn het sluitstuk van een verticale leerlijn waarbij kinderen stapsgewijs zelfstandig leren stappen en fietsen in het echte verkeer. Tijdens deze workshop leer je hoe je zo’n voetgangers- of fietsexamen praktisch voorbereidt en aanpakt.

11:40

Workshop 2

2.1 Veiligheid aan treinsporen

Infrabel stelt sensibiliseringstools voor

Al sinds enkele jaren verdeelt Infrabel onder alle leerkrachten van het lager onderwijs de Grote Schoolkalender. Naast deze handige planningtool, heeft Infrabel ook een spoorveiligheidspakket en spelboekje ontwikkeld om kinderen van de lagere school vertrouwd te maken met de elementaire veiligheidsregels langs de sporen. Met de schoolkit kunnen leerkrachten zelf de leerlingen van het lager onderwijs sensibiliseren over spoorveiligheid, aan de hand van verschillende modules. De leerlingen kunnen vervolgens hun kennis testen met het ludieke spelboekje. Tijdens deze workshop kom je alles te weten over deze tools, en hoe je er meteen mee aan de slag kan in je klas.

2.2 Voetgangerstraining

Een leerlijn stappen van in de kleuterklas tot in het vierde leerjaar

Wat moet je kleuters en kinderen precies leren over het verkeer? Welke vaardigheden moeten ontwikkeld zijn voor je hun verkeersvaardigheden kunt trainen? Hoe organiseer je de voetgangerslessen en bouw je een leerlijn op? Wanneer zijn kinderen klaar om veilig en alleen te stappen in het echte verkeer? Hoe werken de voetgangersbrevetten van de VSV? Dat en nog veel meer kom je te weten in deze workshop. Je gaat ook zelf aan de slag met materiaal en je krijgt concrete lestips en oefeningen die je meteen in de praktijk kan omzetten en uitproberen op leerlingen van het eerste leerjaar.

2.3 Op weg met groepen

Veilig het verkeer in met een groep leerlingen

Je komt alles te weten over een vlotte en veilige verplaatsing met een groep leerlingen: welke afspraken kun je best op voorhand maken? Mag je met een groep fietsers op de rijbaan rijden? Gelden er specifieke verkeersregels voor groepen? Hoe zit het met de aansprakelijkheid? Alle verplaatsingsvormen (te voet, met de fiets, openbaar vervoer en touringcar) komen daarbij aan bod. Met schoolvoorbeelden, getuigenissen en realistische cases.

2.4 Veilige schoolomgeving

Schoolstraten. Hoe? Wie? Waarom? Wanneer?

Wat kan je doen om jouw schoolomgeving veiliger te maken? Neem je als school zelf initiatief of moet je wachten tot de gemeente wat doet? De inrichting van een school straat is een nieuwe trend met heel wat voordelen, maar hoe begin je hieraan? Tijdens deze workshop krijg je een antwoord op al jouw vragen over een veilige schoolomgeving. Naast informatie van experten krijg je ook mooie praktijkvoorbeelden te zien.

12:40

Broodjeslunch

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie